Generel info om klinikken. Må meget gerne læses før din første aftale i klinikken:
Kære patient i 2100 Lægehuset Østerbro
Nedenstående er ment som informationer, der skal sikre dig som patient i vores klinik og os som din behandler, den bedst mulig oplevelse i mødet med hinanden
Vi er en stor lægeklinik, hvor vi tilstræber os at yde en god og omsorgsfuld service til alle vores patienter.
Omgangstone
Vi forventer, at vi møder hinanden med en positiv indstilling, da god og positiv kommunikation giver det bedste og mest konstruktive resultat i vores samarbejde.
Vi forventer, at man som patient har forståelse for, at vi arbejder ud fra et regelsæt, bl.a. sat op af sundhedsstyrelsen og regionen, hvilket vi som almen praksis skal rette os efter.
Telefon:
Hold den gode tone, vi forstår at man ringer med et problem, som vi som oftest gerne vil hjælpe med at løse, men vores frontpersonale arbejder ud fra regler og rammer som er sat af lægerne i praksis, så har du noget du er utilfreds med så ret henvendelse pr. e-mail til os læger så tager vi en snak sammen om det.
Ankomst og aftaler i klinikken
Husk dit gule sundhedskort/app’en ”Sundhedskortet” ved besøg i praksis. Når du ankommer skal du scanne dit kort på den elektroniske velkomstskærm. På den måde kan vi bevidne overfor regionen, at du har været her.
Det er vigtigt, at du kommer til tiden, da der som udgangspunkt kun er afsat 10 min per konsultation. Hvis du alligevel skulle være forsinket, må du meget gerne ringe herop. Hvis du er mere end 10 min forsinket, kan vi være nødt til at skulle booke en anden tid til en anden dag. Vi bestræber os selv på ikke at være forsinkede, men vi håber I har forståelse for, at der i vores program kan komme ekstra akutte problemstillinger, IT-udfordringer eller andet, der kan forsinke os.
Udeblivelser/Aflysninger af tider
Udeblivelser er til gene for alle, da det øger vores ventetid i klinikken. Vi beder dig derfor møde op på din bookede tid. Alternativt aflys din tid i så god tid som muligt, så kan tiden gå til en anden patient, gerne senest dagen før.
Udebliver du flere gange må du forvente, at vi ikke kan tilbyde dig at bestille tider, men at du må ringe på dagen og høre om vi har en akut tid til dig.
Selve konsultationen
Det er altid en god ide at møde forberedt og i god tid hos lægen, da der normalt er afsat 10 minutter til en konsultation. I dette tidsrum skal lægen nå at orientere sig i din journal, skrive sit notat, lave en evt. henvisning, forny medicin osv.
Skriv dine spørgsmål ned og begynd med det som er vigtigst for dig.
Du er velkommen til at tage en ledsager med, hvis du føler det er til gavn for dig.
Det er ikke altid, vi kan nå alle dine spørgsmål. I så fald vil der være behov for at få en ny opfølgende tid.
Henvisninger
En henvisning til f.eks. andre speciallæger, psykolog eller fysioterapi laves kun, hvis der findes lægelig indikation for det. Henvisninger foregår i forbindelse med en konsultation i lægepraksis eller en videokonsultation, så vi kan sikre os, at vi har undersøgt dig og kan stå inde for den vurdering/henvisning, som vi sender videre i systemet – vi henviser derfor ikke via e-mail konsultationer.
Der laves ikke henvisninger, blot fordi man har en sundhedssikring, som efterspørger en henvisning.
-Er du henvist til speciallæge, røntgenundersøgelser, fysioterapi eller kiropraktor udenfor sygehuset- får du ikke en indkaldelse, men skal selv kontakte den pågældende for at lave en aftale.
-Hvis du er henvist til et hospital, kan du forvente en indkaldelse i e-boks/(brev) indenfor ca. 14 dage. Hvis denne udebliver, tjek gerne dine aftaler i App’en MinLæge eller på sundhed.dk. Hvis du ikke kan se en aftale, er du velkommen til at kontakte os for at tjekke at alt er sendt og kvitteret fra hospitalet.
En henvisning kræver en vurdering ved fysisk fremmøde i klinikken. Dette er et krav fra Sundhedsstyrelsen, som vi skal efterleve.
E-konsultationer/email konsultationer (via selvbetjening på www.2100ø.dk eller MinLæge app’en)
Alle E-konsultation henvendelser besvares senest indenfor 5 hverdage, men vi bestræber os på at besvare dem indenfor 0-2 dage såfremt vi er i klinikken de pågældende dage.
E-konsultationer er en sikker måde at kommunikere med lægen på, og kan benyttes på alle tider af døgnet. Du kan her skrive KORTE spørgsmål til lægen, om f.eks. podningssvar og afklarende spørgsmål. Som udgangspunkt frabeder vi os vedhæftninger af billeder og andet, da vi ofte alligevel ikke kan basere vores vurdering kun på det vedhæftede.
E-konsultationer er IKKE til akutte henvendelser (ring i stedet, hvis det er akut)
E-konsultationer er ikke til tidsbestillinger.
Medicinbestillinger af fast vanlig medicin gøres enten via selvbetjeningen eller via App’en Medicinkortet eller ved din årskontrol.
Hvis du skriver på vegne af andre (barn, ægtefælle etc.), skal den person oprettes i eget CPR-nummer, da oplysningerne ellers havner i den forkerte journal.
Hvis den læge, du ønsker at skrive til, ikke kan vælges, betyder det, at vedkommende aktuelt er fraværende fra klinikken pga. ferie eller kursus.
Tidsbestilling
Vi foretrækker, hvis du har mulighed for det, at du bestiller dine tider online, da det vil mindske køen på telefonen og give tid til de mere akutte problemstillinger.
Vi imødeser ikke, at man bestiller flere tider samme dag. Derfor vil du også kunne opleve, at vi kan være nødt til at aflyse den ene af dine tider, hvis du er kommet til at bestille flere tider samme dag. Dette af hensyn til ventetiden, da vi ønsker at alle skal kunne få en tid indenfor rimelig tid.
Når du bestiller tid er det vigtigt, at du får bestilt tiden under det rigtige emne, så du får tildelt den rigtige behandler.
Når du har bestilt tiden, skal vi godkende tiden og det vil blive gjort indenfor 1-2 hverdage. Hvis vi ikke godkender tiden, får du en forklaring. Alternativt vil vi flytte din tid over til en anden behandler, som kan varetage din problemstilling. Vi håber derfor på din forståelse, hvis vi bliver nødt til at flytte din tid til en anden, hvis vi vurderer, at det vil være mere hensigtsmæssigt. Det kan også ske ved sygdom internt i klinikken. Hvis vi er nødt til at aflyse din tid pga. sygdom/akutte udfordringer, så modtager du en sms.
Akuttider:
Hver dag ml. kl.8.00-9.00 er der åben akut konsultation, hvor fremmøde kan ske uden aftale ved akut opstået sygdom. Det er en kort konsultation omhandlende det akutte afgrænsede emne. Hvis du har akut psykisk sygdom eller gynækologisk lidelse, beder vi dig ringe herop mhp. at få en tid, da det ofte ikke vil være muligt at nå i akuttiden.
Hvis sygdom er opstået efter kl. 9.00 og ikke kan vente til dagen efter, beder vi dig ringe herop hurtigst muligt mhp. at få en akut tid senere på dagen.
Prøvesvar/henvisninger:
Får du taget blodprøve, urindyrkning, podning, celleskrab etc. sender vi dig svar pr. e-mail. Hvis du ikke er oprettet med e-mail, skal du selv tage telefonisk kontakt mhp. svar. Hvis prøvesvarene kræver yderligere uddybning, anbefaler vi, at der er aftalt en tid til svar, evt. som en videokonsultation. Har du ikke har hørt fra os indenfor ca. 1 uge vil vi anbefale, at du skriver eller ringer til os.
Hvis der er ændringer i dine kontaktoplysninger (telefonnummer eller mailoplysninger) vil vi bede dig oplyse os dette da disse oplysninger desværre ikke rettes automatisk, så vi kan være sikker på, at vi kan kontakte dig med svar på prøver.
Afhængighedsskabende medicin
Vi følger Sundhedsstyrelsens retningslinjer omkring afhængighedsskabende medicin som beroligende medicin, sovemedicin og morfin.
Det betyder, at det som hovedregel ikke vil være muligt at få beroligende medicin, sovemedicin og morfin i længere perioder. Kun efter aftale og fremmøde i praksis. Fornyelse af afhængighedsskabende medicin kræver også fremmøde i praksis.
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2019/9523
Yngre læger i klinikken
Vi varetager videreuddannelse af yngre læger, så dem vil du også kunne møde. De er her typisk 6-12 mdr. af gangen. De får alle dagligt supervision af speciallægerne i klinikken, så du kan roligt være tryg ved at få en tid hos en af de yngre læger.